Vi har prøvelaget gammel julepynt!

I dag har noen ansatte ved Østfoldmuseene hatt en kreativ arbeidsdag! Vi har laget Borregaardsstjerna, julehjerter og søte små papirlykter.

• Tradisjonell julepynt
    Tradisjonell julepynt Anna Flysak

Borregaardsstjerna var en typisk julepynt for arbeidsklassen, og har fått sitt navn fra den tiden arbeidere på Borregaard fikk med seg avskjær og papirrester hjem, så de kunne lage julepynt for å pynte opp til høytiden. En lignende variant kan man også finne på Finnskogen, der de fra gammelt av laget en stjerne av never.  I dag testet altså noen av de ansatte disse gamle kunstene, og laget en helg haug med Borregaardstjerner, julehjerter og papirlykter.

I Olavs hall kan du fra torsdag 15.november lage din egen Borregaardsstjerne, julehjerte eller papirlykt i museets åpningstid – sees vi på juleverksted?

• Tradisjonell julepynt
    Tradisjonell julepynt Anna Flysak