Åpning av fotoutstillingen "Spor av tid"

Velkommen til åpning av fotoutstillingen «Spor av Tid» i Olavs hall ved Borgarsyssel museum i Sarpsborg.

• Linda Christoffersen

"Spor av tid" er et samarbeidsprosjekt mellom Borgarsyssel museum og Sarpsborg kommune Senter for rehabilitering og aktivitet, og bygger på forskningsbasert kunnskap om sammenhengen mellom aktiv kulturdeltakelse og folkehelse.

Kunst og kulturopplevelser bidrar til å styrke identitet og sosial tilhørighet. Deltakelse i sosiale fellesskap er viktig for å kunne føle seg likeverdig og betydningsfull i dagens samfunn. Det kan motvirke utenforskap og ensomhet. Å kjenne historien og stedet du bor kan bidra til opplevelse av stolthet og fellesskapsfølelse, som del av din identitet og den du er.

Visjonen for fotoprosjektet er å skape et inkluderende fellesskap hvor deltakerne får utforske sine kreative interesser og få gode mestringsopplevelser sammen. Ved å bruke nærmiljøet blir de mer kjent med hva som finnes av tilgjengelige kulturtilbud der de bor. Mestringsopplevelser sammen med andre gir følelse av håp og tilhørighet, styrket selvfølelse og identitet, det bidrar til vekst og utvikling, og opplevelse av å kunne påvirke egen fremtid.

Program:

• Innledning ved prosjektledere Jonas og Elisabeth