Fredagsmatine: Hva skjedde i Lille Helvete?

På julaften for litt over 50 år siden ble to menn funnet øksedrept i Glemmengata 73 i Fredrikstad. Stedet var kjent for sitt belastede stoffmiljø, og ble på folkemunne kalt «Lille helvete».

Fra Glemmengata i Fredrikstad. Bildet er lånt av Litteraturhuset i Fredrikstad.

I 1970 ble Fredrikstadmannen Per Liland dømt for drapene. Liland hevdet hele tiden at han var uskyldig, og mange tvilte også på politiets konklusjon. Per Liland sonet en fengselsstraff frem til 1983, og ble deretter overført til sikring. Sikringen utløp i 1993. I 1994 ble han frikjent og tilkjent et erstatningsbeløp 13 740 000 kr. Det hadde funnet sted et justismord, men saken har forblitt uoppklart.

Foredragsholderen, Terje Jansson dekket saken som ung journalist for Fredrikstad­avisen Demokraten. Senere arbeidet Jansson som nyhetsredaktør i Fredrikstad Blad og 32 år som reportasjesjef og redaktør i VG.

På fredag den 23. møtes vi i Olavs hall, for et innblikk i en av norgeshistoriens mest omtalte og mystiske mordgåter. Åpen kafe med gode lunsjretter, museumsbutikk og utstillinger.Velkommen til Borgarsyssel Museum!

Hva skjedde i Lille Helvete?