Med Viten og vilje: INDUSTRI OG IKON: DEN MODERNE MYTEN OM HERREBØE FAJANSEFABRIKK

Herrebøe fajansefabrikk (1759-1772) har en helt spesiell plass i Østfolds og Norges historie. Ved den kortlivede fabrikken ble det laget serviser, tekanner og bordoppsatser som søkte å etterligne europeisk rokokko og kinesisk porselen, til glede for velstående nordmenn. På slutten av 1800-tallet ble den glemte fabrikken "gjenoppdaget" av forskerne, og den moderne myten om Herrebøe ble skapt. Hva vet vi om Herrebøe fajansefabrikk, og hvilken rolle har den fått? Kunsthistoriker og porselensentusiast Peder Valle gir oss en innføring i Herrebøe-historien, og ser nærmere på hvordan den lille fajansefabrikken klarte å bli et ikon i nyere norsk designhistorie.

Peder Valle (f. 1985) er designhistoriker og doktorgradskandidat ved Universitetet i Oslo. Han er en erfaren omviser og foredragsholder og har siden 2012 vært tilknyttet Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design (tidl. Kunstindustrimuseet i Oslo). Peder har et bankende hjerte for norsk keramikk og porselen og har nylig skrevet om glass og porselen på Bogstad gård utenfor Oslo.