Olsokvandring fra Skjeberg til Borgarsyssel

På selveste Olsokdagen går turen fra den flotte middelalderkirken i Skjeberg.

Dagen starter med omvisning i kirken ved Anders Hjortaas. Det blir tradisjonell ringing med klokkene, og gregoriansk tidebønn av koret St. Olav Vocale under ledelse av kantor Carl-Andreas Næss. Deretter vandrer vi frem til Borgarsyssel museum gjennom et landskap som bringer oss gjennom århundrene - bronsealder, middelalder og nåtid.

Turen ledes av Pilegrimsfellesskapet Sta. Maria, pilegrimsprest Helene Selvik og Den norske kirke, og arrangeres i samarbeid med Olavsdagene. Underveis spiser vi matpakkelunsj. Turen ender på Borgarsyssel museum hvor det er anledning til å kjøpe rømmegrøt og vafler.

Turen er på rundt 8 km. i enkelt terreng, men med noe asfalt. Ta med sekk med drikke, noe å sitte på, god matpakkelunsj og litt nøtter eller sjokolade.

Vi ankommer museet rundt 15.00

For mer informasjon ta kontakt med Helene Selvik på sarpsborg@pilegrimssenter.no

Vandringen er gratis, men billetter må tas ut på forhånd av hensyn til smittesporing. Husk å registrere både telefonnummer og e-post. På grunn av pandemien har deltakerne selv ansvar for transport til og fra Skjeberg kirke og Borgarsyssel.