Fredriksten Operafestival: Carmens nye klær

Få med deg utstillingen av flotte kostymer.

Det er ikke alltid som det ser ut til når det kommer til operakostymer. Noen ser enkle ut, andre ser ufattelig kompliserte ut. Alle er de flotte!

Bli med på omvisning og se utstillingen i Fredrikshalds Teater der vi viser utvalgte kostymer fra Opera Østfolds åtte operaforestillinger på Fredriksten festning, og historiske teaterkostymer fra Østfoldmuseenes samlinger. Se draktene på nært hold og finn ut mer om scenens magi! Carmens festlige kjole, Pappagenas fjærdrakt og Trubadurens kule frakk er noen av de du kommer tett innpå.

Siden Fredrikshalds Teater ble åpnet i 1838, har teateret huset mange forestillinger. Og blant dem er flere operaforestillinger. En av de mest kjente, Barbereren i Sevilla, ble spilt på teateret flere ganger. Så operakostymene kan kjenne seg hjemme på Fredrikshalds Teater! På omvisningen får du også et innblikk i teateret og dets nesten to hundre år med historie.

Carmen-skisse tegnet av Mona Irene Grimstad.

Tider for omvisning:

Lørdag 12. juni og søndag 13. juni: kl. 11:00

Mandag 14. juni: kl. 11:00 og kl. 12:00

Onsdag 16. juni–søndag 20. juni: kl. 11:00

(Varighet ca. 45 min.)

Forhåndssalg  av billetter på nett, og i døra på teateret (fra kl. 10:50)

Utstillingen er et samarbeid mellom Østfoldmuseene og Opera Østfold, og åpner i forbindelse med Fredriksten Operafestival.