Klassisk i teateret - Richter / Ihle Hadland

Verker av bl.a. J.S. Bach, M. Castelnouvo-Tedesco og M. Paus (Urfremføring)

Christian Ihle Hadland – klaver
Christian Ihle Hadland har etablert seg i det europeiske tetsjiktet som solist, soloartist og kammermusiker. Hadland mottok sin første klaverundervisning som åtteåring. Tre år senere begynte han på Rogaland Musikkonservatorium, der han hadde Erling Ragnar Eriksen som klaverlærer. Videre fulgte studier med professor Jiri Hlinka, både privat og ved Barratt Due musikkinstitutt.
Den norske debuten fant sted med Kringkastingsorkesteret i 1998. Det internasjonale gjennombruddet kom i 2011 da han som «BBC Radio 3 – New Generation Artist» over en toårsperiode hadde en rekke solistoppdrag med alle BBCs fem orkestrene og opptrådte på Storbritannias mest prestisjetunge kammermusikkscener og -festivaler. Dette engasjementet ble avsluttet sammen med Oslo Filharmoniske Orkester og dirigenten Vasily Petrenko i en fremførelse av Beethovens andre klaverkonsert under BBCs promenadekonserter i 2013.
Hadland har opptrådt med flere av de ledende orkestrene i Europa og samarbeidet med dirigenter som Sir Andrew Davis, Leonard Slatkin og Herbert Blomstedt, samt musikere som Janine Jansen, Truls Mørk og Clemens Hagen. Under utdelingen av Nobels Fredspris i Oslo rådhus i 2006, spilte han soloklaver og akkompagnerte sopranen Renée Fleming og nådde dermed ut til millioner av seere. Han har senere også vært hyppig benyttet som akkompagnatør.
Hadland har et allsidig repertoar som spenner fra William Byrd til Alfred Schnittke, men hovedvekten ligger på det klassisk-romantiske repertoaret med komponister som Franz Schubert, Wolfgang Amadeus Mozart, Frédéric Chopin og Robert Schumann i tillegg til Johann Sebastian Bach.

Petter Richer – gitar
Petter Richter regnes som en av sin generasjons fremste gitarister, og har etter studier i Norge, Frankrike, Tyskland og Østerrike vunnet priser i flere internasjonale gitarkonkurranser og konsertert over hele Europa i bl.a. Berliner Philharmonie og Grosse Festspielhaus i Salzburg, samt i deler av Asia og Nord-Amerika. Han har de siste årene markert seg spesielt som kammermusiker med samarbeid med musikere som Henning Kraggerud, og spilt på fremtredende kammermusikkfestivaler bl.a. i Stavanger og i Risør både med lutt og gitar. Han er siden 2018 førsteamanuensis ved Norges Musikkhøgskole.