Skeivt kulturår: En historie om rettigheter og likeverd

21. april 1972 ble paragraf 213, som forbød seksuelle handlinger mellom menn, fjernet fra straffeloven.

Vi lanserer den nye fortellingen i Bar 1567 om Henki Hauge Karlsen. I 1985 mistet han jobben som bartender på Papillon fordi han var åpen om sin HIV-diagnose. Han gikk inn i en krevende rettsprosess. Dette er en historie om rettigheter, men også om 80-tallets frykt for den nye og ukjente sykdommen.

Etter visningen blir det en samtale mellom Amalie Winther og Odd Brendbekken, om det å være skeiv i dag. Hva har endret seg siden 80-tallet?

Samtalen ledes av formidler Brita Flor ved Østfoldmuseene.

Henki prøver saken for retten, med Tor Erling Staff som advokat. Han vinner saken, men taper mot sykdommen.

Foto: Hans Jan Aarsund

Amalie Winther er student og politiker for MDG i Halden, samt medlem i utvalget for likestilling og antirasisme.
Odd Brendbekken er formidler fra Fredrikstad. Han har tidligere jobbet blant annet som bokhandler og gartner.

Det åpnes for innspill og spørsmål fra publikum.

Billett ved oppmøte: kr. 100,-

Salg av donuts fra Nora Espenes.

Filmene er finansiert av Sparebankstiftelsen DNB og produsert av Netron AS.