Prosjektperiode: 2025 - 2027
Finansiering: Kulturrådet
Kontaktperson v/Østfoldmuseene:
Fredrik Wilhelmsen, førstekonservator NMF, fredrik.wilhelmsen@ostfoldmuseene.no
Marianne Løken, forskningsdirektør, marianne.loken@ostfoldmuseene.no
Om prosjektet
Deltagende design og involvering har de siste tiårene blitt en stadig viktigere del av formidlingsprogrammene til kulturinstitusjoner som museer, folkebibliotek og litteraturhus. Tradisjonelt har disse stått i en folkeopplysningstradisjon, der sentrale elementer i institusjonenes selvforståelse og samfunnsoppdrag var at de skulle overføre kunnskap til befolkningen. I nyere tid har disse kultur- og kunnskapsinstitusjonene gått fra å se seg selv som autorative formidlere av etablert kunnskap til å bli viktige møteplasser der publikum i større grad inviteres inn som medskapere av innhold.
Østfoldmuseene er ansvarlig for gjennomføring av prosjektet, i samarbeid med Galleri F15 og Litteraturhuset i Fredrikstad.
Mål og forskningsspørsmål
Hensikten med dette prosjektet er å øke kunnskapen om barn og unges deltagelse i kulturaktiviteter gjennom å studere tre kulturinstitusjoners ungdomssatsinger: Litteraturhuset Fredrikstads Stempel-aktiviteter, Galleri F15s satsing på Blikkåpnere, samt Østfoldmuseenes KOBLE-prosjekt. Disse tre prosjektene har til felles at de involverer ungdommer i alderen 15–19 år i programmeringen og formidlingen av institusjonens kulturtilbud, ved at ungdommer formidler for andre ungdommer.
Hva kan vi lære av institusjonenes satsing på involvering og deltakende design i formidlingen? Og hvordan oppleves deltakelsen av dem som er med på tilbudene? Gjennom en kombinasjon av kvalitative intervjuer, dialogmøter, deltagende observasjon og dokumentanalyse skal forskningsprosjektet undersøke ungdommens opplevelser og erfaringer med formidlingstilbud som bruker involvering og deltakende design.
Virkninger/Impact
Prosjektet vil ha stor relevans for hele museumssektoren fordi det vil
-
gi innsikt i hvordan ungdommer selv opplever å delta på kulturtilbud som gjør bruk av deltagende design
-
øke kunnskapen om erfaringene med deltakende design både fra kulturinstitusjonenes og ungdommenes side
-
evaluere erfaringene ved bruk av deltakende design i ulike kulturinstitusjoner
-
bidra med kunnskap om hvordan kulturinstitusjoner forhandler mellom ønsket om kunnskaps- og normoverføring, og ungdommenes autonomi i formidlingen og programmeringen
Publisering og formidling fra prosjektet
Østfoldmuseene skal levere en forskningsartikkel som kan inngå i en antologi publisert i Kulturrådets fagfellevurderte bokserie.
- 1/1
Foto: Østfoldmuseene – Borgarsyssel Foto: Østfoldmuseene – Borgarsyssel