Selv om dørene er stengt så…

...jobber vi hardt. I utstillingsarealene våre i første etasje er vi godt i gang med sjauingen. Ser du forskjellen?

Vi ved Moss by- og industrimuseum har nå stengt dørene for en liten periode for å arbeide med samlingene våre, jobbe frem nye spennende utstillinger og ikke minst forberede oss til byjubileet i 2020. Vi vet at resultatet både blir hårreisende og spektakulært. Og vi lover lærerike museumsopplevelser hos oss igjen snart.

For gjør vi egentlig nå? Og hva skal vi gjøre i fortsettelsen?

Samlinger og utstillingslokaler

På Moss by- og industrimuseum har vi over 6000 gjenstander i vår samling. Det vil si gjenstander som har behov for proveniens, for aksesjonsføring, fotografering, frakting, magasinering, innlegging i databaser osv. Dette er en enorm jobb, og mye av jobben er gjort, men enda mer skal gjøres.

Deler av dagens utstilling skal tas ned, for vi skal jo gjøre nye ting, ha nye utstillinger og da må arealene våre være klare til å ta imot fremtiden. Dette arbeidet er godt i gang, som du ser med den ensomme gardintrapp som nå pryder museumsarealene der det tidligere var tekst og gjenstander.

Lysene på kaken

Som de fleste mossinger er klar over fyller Moss 300 år i 2020. En slik bursdagsfeiring krever mer enn kaker og lys, det er nemlig da Moss by- og industrimuseum igjen åpner dørene med virkelige skatter. Et slikt skattekammer krever god planlegging, grundige undersøkelser, gjennomarbeidede tekster, pedagogisk tenkning rundt oppbygging og ikke minst gjennomføring.

Når alt dette kulmineres i 2020 må det jo feires! Som andre fødselsdagsfeiringer trenger også denne feiringen nøye planlegging. Det være seg arrangementer, åpninger, omvisninger og andre morsomme aktiviteter for å få et best mulig feiring av hedersgjestens 300 års dag.

Bli med på ferden!

Selv om vi har stengt skal vi allikevel ha arrangementer gjennom året, som du selvfølgelig må komme på. Vi skal være tilstede gjennom spennende omvisninger ute i byen, og ikke minst fortelle om vårt pågående museumsarbeid.

Men ikke glem at vi i sommer har åpent i den sjarmerende bygningen Verket 20 med utstillinger og lærerike omvisninger i de historiske omvisningene og på Konventionsgården. Sees vi der?