Såpe- og vaskemiddelproduksjon i Moss

Moss by- og industrimuseum har en liten samling vaskemiddelprodukter fra Persilfabrikken i Moss. Det er produktene Persil, Ata og Henko samt «småsøsknene» Sesam, Sil, Peva og IMI.

Fabrikkbygningen ble oppført i 1939 i Værftsgata 7 ved Mossesundet. Byggherre var aksjeselskapet HENKEL med røtter i den tyske vaskemiddelprodusenten Henkel & Co A/S i Düsseldorf. Persil, Henko og Ata var allerede i 1920 årene kjente produkter i Norge. Disse inngikk senere i vaskemiddelproduksjonen i Moss som startet samme året bygningen ble oppført. I 1982 ble produksjonen flyttet til Oslo.

Såpe- og vaskemiddelproduksjonen i Moss var omfattende, og den gikk ikke upåtalt hen; det ble sagt at «når vannet skummet i Mossesundet var det Persil som hadde glippet!» Årsaken var nok heller uheldige utslipp av lut fra Peterson som lå på motsatt side av sundet.

Skummet kunne i alle fall ikke skyldes Peva for vaskemaskiner for på eskens bakside står skrevet at «Peva er et spesialpulver for små vaskemaskiner, der vanlige vaskemidler gjerne skummer for meget.»

Museum24:Portal - 2024.03.19