Babykonkurransen under Mosseutstillingen i 1937

Østfolds vakreste og sunneste baby ble kåret blant 70 babyer! Ruth var den heldige vinner i klassen for 1-2 år!!!!

2000 tilskuere overvar konkurransen

Blant de mange underholdningsbidragene på den store Mosseutstillingen i 1937, var det også en babykonkurranse Hva som var kriteriene for kåringen vites ikke, men juryen bestod av legene Døhl og Langballe. Det var tre klasser: 0 - 1 år, 1 - 2 år og 2 - 3 år. Det sies at i alt 2000 mennesker overvar konkurransen.

Ruth Sørnes (f. 1935) var datter av Gunhild og Rasmus Sørnes og søster av Tor Sørnes. Ruth giftet seg med Hogne Tjensvoll som gikk bort i 2016.

En av Moss by- og industrimuseums informanter, Bengt Eriksen, besøkte Ruth i hennes hjem på Tronvik tidligere i vår, og på hans spørsmål om hun hadde noen minner fra konkurransen fant hun fram et bilde og en sølvpokal med inskripsjonen:

"1 PR. BABY-KONKURRANSEN MOSS 1937"

Over inskripsjonen vises en avrevet fuglevinge. Ruth fortalte at "Kråka var gått i stykker". Da kunne Bengt fortelle henne at dette var ingen kråke, men selve utstillingssymbolet FUGL FØNIKS!!!

Fotoet viser prisvinneren Ruth Sørnes 2 år gammel i vinnerantrekket med pokalen i sin hånd. Foto: privat.

"Jeg har fått ny truse!"

Ruth forteller at det var ekteparet Soma, som var gode venner av familien, som overtalte hennes mor til å melde Ruth på babykonkurransen. Moren kjøpte en fin «prinsessekjole» og en truse med nedoverliggende kapper. Ruth ble senere fortalt at hun under kåringen snudde seg mot publikum og ropte ut: «Jeg har fått ny truse!!»

Ruth forteller videre at hun i alle skoleferier arbeidet i skobutikken til Martin Soma i Skoggata 2. Her gikk hun inn og ut av dørene under hele oppveksten og var som en datter av familien.

Ruth Tjensvoll med diplom og pokal i april 2020. Foto: Bjørg Holsvik/Moss by- og industrimuseum

Bengt Eriksen har gitt Ruth en fugl Føniks pins slik at hun får påmontert en ny "fugl" i størrelse med den som opprinnelig var på pokalen.

Den gjeve pokalen. Foto: Bengt Øyvind Eriksen