Med løs jakke gjennom Weld: Natural Tools

Albumlytting og samtale med Jørn Johansen, Stig Jøraholmen og Rune B. Johnsen fra Weld. Jubileumskveld! 30 år!

Da mossebandet Weld ga ut Natural Tools høsten 1994, ble vokalist Vibeke Saugestad utropt til «norsk rocks redningskvinne», mens bandet vant selveste Spellemannsprisen for årets nykommer.

Nå inviterer Østfoldmuseene til albumlytting og samtale med låtskriver og gitarist Jørn Johansen, bassist Stig Jøraholmen og trommeslager Rune Johnsen. Vi lytter på albumet sammen, hører historiene bak sangene, og får servert fortellinger fra bandbussen, fra innspillingen og fra scenen.

Jørn Johansen, Stig Jøraholmen og Rune B. Johnsen samtaler med Østfoldmuseenes Fredrik Wilhelmsen.

• ​Onsdag 23. oktober kl. 18.00
  • Dørene åpner kl. 18.00.
  • Samtalen og lyttingen starter 18.30
  • Arrangør: Moss museum
  • Sted: Fossen bar og bistro
  • Billetter: 100 kr

Om Welds Natural Tools

Få band opplever at det blir en regelrett budkrig om å få gi ut musikken deres, men for Weld sto plateselskapene i kø for tretti år siden.

Bandet besto av tidligere medlemmer fra mosseband som Major Maraccas og Cosmic Dropouts, men de hadde fått med seg den da 16 år gamle Vibeke Saugestad på vokal. Det skulle raskt vise seg å være en genistrek: Låtene til gitarist Jørn Johansen passet perfekt til Saugestads fortryllende stemme. Stemmen var særegen og av internasjonalt format, den sendte tankene til skikkelser som Tracy Chapman og undergrunnsikonet Nico, framfor skolegården på Kirkeparken der Saugestad til vanlig tråkket rundt.

Sanger «Home (Can't Find My)» og «Yellow Moon» ble raskt publikumsfavoritter, men særlig «Crown Imperial Song» har fått klassikerstatus. I dag hører låta hjemme i enhver spilleliste som forsøker å fange inn lyden av nittitallet.

Nå skal vi feire at det har gått tretti år siden Natural Tools kom ut!

Weld besto av Vibeke Saugestad (vokal og gitar), Jørn Johansen (gitar og vokal), Stig Jøraholmen (bass) og Rune Johnsen (trommer).

Museum24:Portal - 2024.10.08