Kjenn ditt Moss: Omvisning i Moss kapell og krematorium

Mellom død og nytt liv – Krematoriets arkitektur og kunst

Denne junikvelden besøker vi Moss kapell og krematorium på Høyenhald!

Her vil rådgiver kultur i Moss kommune, kunsthistoriker Arnt Fredheim og konservator NMF Camilla Gjendem ved museet snakke om dette flotte kapellets arkitektur og kunstneriske utsmykning!
Bygningen er tegnet av arkitekt MNAL Eivind Moestue og ble oppført i 1937 på samme sted som det tidligere gravkapellet stod. Byggmester Sigurd Peterson fra Moss hadde ansvaret for oppføringen, og mange lokale håndverkere deltok i byggearbeidet. Bygningen ble innviet i mai 1938, og landets første elektriske kremasjonsanlegg ble installert.

Både utvendig og innvending er Krematoriet preget av lys, skygge og luft som medskaper i den religiøse handlingen. Arkitekten ville at all lysstyrken skulle samles i seremoninisjen og ønsket å utsmykke denne med et relieff. Dette ble av ulike grunner ikke utført. Et freskomaleri av billedkunstneren Herman Willoch ble gitt som gave i 1950.

Vil du vite mer om denne flotte bygningens arkitektur og kunst, om Columbarieveggen med urnekamre i tre høyder, møt opp foran hovedinngangen kl. 19.