Søk i flyfotografier fra Eidsberg

Østfold fylkes billedarkiv har publisert flyfotografier fra Eidsberg som er søkbare på nett. Det var Widerøe’s Flyveselskap A/S som i perioden ca. 1935 til 1980 fotograferte hele landet fra lufta.

• Bondelagets Folkehøgskole på Mysen i Eidsberg flyfoto 29. september 1952.
    Bondelagets Folkehøgskole på Mysen i Eidsberg flyfoto 29. september 1952. Widerøe’s Flyveselskap A/S, Østfold fylkes billedarkiv

Det var Widerøe’s Flyveselskap A/S som i perioden ca. 1935 til 1980 fotograferte hele landet fra lufta. Bildene fra Eidsberg er i sort-hvit fram til ca. 1960, og fra 1960 til 1980 er bildene i farge. Gårdsbruk, skole, kirker, kommunehus, idrettsplasser, forretninger og industribedrifter er fotografert fra lufta, også oversiktsbilder fra områder i tettbygde strøk som Mysen.

Fotografiene er publisert på nettstedet DigitaltMuseum.no, og der kan du søke på stedsnavn i Eidsberg og se hva du finner. Motivene er digitalisert fra prøvekopiene som Widerøe i sin tid brukte som sitt kartotek, og kan derfor ha diverse påskrifter og utsnitt. Om du ønsker å bestiller kopier vil disse bli digitalisert fra selve negativet, og disse har ingen påskrift. Fargebildene vil bli fargerestaurert ved en bestilling.