PRESSEMELDING: Hotspot-utstilling «Stop krigen i Ukraina»

24. februar 2022 angrep Russland et selvstendig europeisk land, Ukraina. Krigen er et brudd på folkeretten og er blitt sterkt fordømt av en hel verden, bortsett fra Russland, Eritrea, Syria, Hviterussland og Nord-Korea. Tap av menneskeliv har vært høyt, og krigen har ført til store lidelser og omfattende ødeleggelser av byer og landsbyer. Millioner av flykninger har reist ut av landet, og mange er internt fordrevne. Når Ukrainias framtid er truet, så er også Europas framtid truet. Østfoldmuseene støtter det ukrainske folk sin kamp for frihet, demokrati og selvbestemmelse. Stopp krigen!

For 80 år siden opplevde Norge krig og okkupasjon. Liv gikk tapt og ødeleggelsene var store. Men nordmenn reiste seg og kjempet mot okkupantene. Krigen i Ukraina vekker minner fra Den andre verdenskrig og forteller oss demokrati og frihet er noe vi hele tiden må beskytte og kjempe for.

Utenfor Fredrikstad Museum i Tøihuset i Gamlebyen settes det opp en fotoutstilling med bilder fra krigen i Ukraina. Wolfgang Schwan er en internasjonal anerkjent fotograf fra USA. Flere av hans bilder er blitt brukt av de største avisene verden over. Ukraineren Maria Volkova har i sine bilder fanget menneskers emosjoner og hverdagsliv i Kyiv på en ærlig måte. På hver sin måte skildrer de krigens grusomheter og menneskers ansikter på en nær og ekte måte.

Hotspot er en utstillingsform som skal skildre dagsaktuelle saker og være relevant. Målet er først og fremst å fremme en bevisstgjøring hos publikum mer enn bare å gi kunnskap. Utstillingen er subjektiv og tar stilling, og kan derfor skape debatt og virke provoserende. Østfoldmuseene mener at Russlands angrep på Ukraina er brudd på folkeretten og må stoppes.

Utstillingen er tilgjengelig fra lørdag 2. april

Lørdag 9. april planlegges et «stunt» som en ytterligere kommentar til krigens brutale ødeleggelser, så følg med på hva som skjer i Fredrikstad.

Gaute Jacobsen

Avdelingsdirektør Fredrikstad Museum/Kystmuseet Hvaler