Kamille syklet av med seieren i museumsstafetten

Østfoldmuseene har også denne sommeren invitert sitt yngre publikum til å delta på Barnas Museumsstafett. Stafetten er et aktivitetsbasert opplegg, der barna «arbeider» seg gjennom Østfold ved å utføre ulike aktiviteter ved Østfoldmuseenes arenaer. Over 1000 barn deltok i løpet av stafettperioden, som strakk seg fra 20. juni til 16. august. 33 barn fullførte stafetten og var dermed med i trekningen av årets bonuspremie.

• Kamille Raulynaite mottar premie for BMS Aurora Søbye

Trekningen foregikk ved hjelp av datamaskinen Olav og seansen ble filmet og publisert i Østfoldmuseenes kanaler. 7 år gamle Kamille Raulynaite fra Rolvsøy stakk av med seieren og vant et flott gavekort på sykkel. Fredag i forrige uke var det duket for overrekkelse av premie og diplom på Borgarsyssel Museum. Direktøren ved Østfoldmuseene Hege Hauge Tofte gratulerte en spent Kamille med seieren. «- Skattejakt var det morsomste. Og å finne alle ledetrådene», fortalte den stolte vinneren. Mor, Agne Raulynaite, har vært en god støttespiller, og sammen har de og familien kjørt Østfold rundt. «- En dag besøkte vi 2-3 museer for å gjennomføre stafetten», sier Agne Raulynaite.

Plantefrø, potter og plantekasser var årets premier

Alle stafettdeltakere fikk utdelt et pass som de må ha med seg på stafettrunden. I passet samles det stempler fra alle museumsbesøkene. Prosjektleder for stafetten, Aurora Olea Søbye, forteller at det har vært gode tilbakemeldinger fra publikum rundt premiene. «- I år har stafetten hatt fokus på planter. Frø, potter og plantekasse ble delt ut som premier underveis etter hver gjennomført aktivitet på museet. Det er ekstra moro når barna forteller ivrig om agurkplanten de plantet på Haldenvassdragets Kanalmuseum i Ørje som har vokst seg så stor at den måtte plantes om både 3 og 4 ganger! Noen hadde måttet plantet den om i en diger bøtte etter bare noen få uker.».

Stafetten har blitt en tradisjon for mange, og det var noen deltakere som kunne melde om at i år var det femte året de deltok. Søbye har selv jobbet på flere av museene i sommer, og vært i kontakt med mange av deltakerne: « - Vi har hatt flere familier på besøk der de voksne også synes at stafetten er ett av sommerens høydepunkter. Noen prøver også å fullføre stafetten på kortere tid enn de brukte året før, og det er veldig moro å se at det skaper engasjement for både liten og stor. Vi har også noen voksne som deltar i stafetten sammen med barna».

Økning i antall barn som fullførte stafetten

Flere barn fullførte stafettrunden enn i fjor. Søbye tror dette kan skyldes at det er færre som har reist vekk i ferien i år: «- Jeg tror økningen i antall fullførte stafetter skyldes at flere enn normalt har feriert i lokalmiljøet, og dermed hatt tid til å besøke alle 7 museer i løpet av sommeren.». Søbye er svært fornøyd med gjennomføringen av årets stafett, og gleder seg allerede til neste år: «- Vi lover at vi kommer tilbake med ny runde med Barnas museumsstafett neste sommer, og håper at enda flere vil være med!».

Kontaktperson for pressemelding:

Aurora Olea Søbye (i permisjon)

Arenakoordinator | Publikumsansvarlig Østfoldmuseene

Folkenborg Museum