I høst arrangerte det nordiske nettverket sin andre studietur, der vi besøkte tre historiske svenske teatre som alle hadde stått «bortglemt» og i flere tiår vært brukt som lagerlokaler før de ble gjenoppdaget og tatt i bruk igjen. Vi kom til småbyen Vadstena med besøk i et borgerlig teater fra 1800-tallet samt til to slotts¬teatre i Stockholmsområdet. I tillegg til teateropplevelser diskuterte vi aktuelle utfordringer og muligheter ved våre teatre.
Medlemmene i nettverket spenner fra repertoarteatre med store egne teaterensembler til utleiescener som Fredrikshalds teater, der en viktig oppgave er å fungere som et museum. Forskjellene til tross – eller kanskje nettopp på grunn av dem – gir nettverket mange muligheter for kunnskapsutveksling.
- 1/1
Vadstena Gamla teater.
- 1/4
Vadstena slott. Bodil Andersson - 2/4
Dekorasjoner Vadstena Gamla teater. - 3/4
Dekorasjoner Vadstena Gamla teater. - 4/4
Loge på Vadstena Gamla teater.
Reisen startet i småbyen Vadstena ved den store innsjøen Vättern. Vadstena domineres av en borg med røtter fra 1500-tallet og sitt Birgittakloster – det var her den hellige Birgitta grunnla sin klosterorden. I en bygning der den ene veggen utgjør en del av klostermuren, ligger Vadstena Gamla teater, som i år feirer 200 år.
Mange omreisende teaterselskaper holdt gjestespill her på 1800-tallet. I mange år fra slutten av 1800-tallet opphørte teaterdriften, og lokalene ble brukt blant annet som potetkjeller, lager og tørkerom. Siden 1940-tallet har bygningen igjen vært brukt til teater. I dag har Statens fastighetsverk ansvaret for bygningen, og operaprodusenten Vadstena-Akademien driver virksomhet i teateret i tillegg til sine årlige store operaoppsetninger på Vadstena slott.
- 1/4
Drottningholms slottsteater i moderne versjon av historisk lys. Bodil Andersson | - 2/4
Scenemaskineri under scenen på Drottningholms slottsteater. Bodil Andersson | - 3/4
Scenemaskineri og scenemester Christer Nilsson, Drottningholms slottsteater. Bodil Andersson | - 4/4
Drottningholms slottteater med sceneinngangen i nattlys. Bodil Andersson |
Drottningholms slottsteater fra 1766 er enda et gjenoppdaget teater og en del av verdensarven Drottningholm. I nabobygningen, slottet Drottningholm, har det svenske kongeparet sin bolig.
Den store teaterbygningen på flere tusen kvadratmeter rommer scene og salong med over 400 plasser. Den inneholder også selskapslokaler og ikke bare garderober, men hele leiligheter for skuespillerne, som på 1700-tallet bodde i teateret i perioder da hoffet oppholdt seg på Drottningholm og ønsket tilgang til kultur og underholdning. Etter en periode med mye aktivitet sto bygningen ubrukt gjennom hele 1800-tallet og var intakt da den for litt over 100 år siden ble tatt i bruk igjen. Hele scenemaskineriet er bevart, og når det hver sommer settes opp forestillinger, arbeider titalls scenearbeidere i kjelleren under scenen for å manøvrere kulisser, falluker og annet maskineri.
- 1/4
Confidencen. Bodil Andersson - 2/4
Lysrampe på Confidencen. Bodil Andersson - 3/4
Confidencens scene i stearinlys. Bodil Andersson - 4/4
Deltakerne på scenen på Confidencen. Bodil Andersson
Drottningholms slottsteater ble bygget for dronning Lovisa Ulrika og var hennes andre teater. Fra før fantes det ved Ulriksdals slott, noen mil unna, Confidencen – et ridehus fra 1600-tallet som i 1753 ble bygget om til teater. Også her var teateraktiviteten størst på 1700-tallet. På 1860-tallet ble scenemaskineriet revet, og senere ble sceneåpningen murt igjen. Også denne bygningen ble brukt som lager, og i perioder var det sykkelverksted i sceneområdet. Det tok fram til 1970-tallet før prosessen med å gjenåpne Confidencen startet. For litt over 20 år siden ble en kopi av det opprinnelige scenemaskineriet bygget, og i dag brukes dette på samme måte som for mer enn 250 år siden.
Under besøket på Drottningholm og Confidencen møttes det nordiske nettverket med Sveriges ljussättares förening. På Drottningholm ble det holdt et foredrag om teaterlysets historie av Europas fremste forsker på området. Vi fikk dessuten en demonstrasjon av et nyinstallert høyteknologisk lysanlegg som gir en illusjon av en scene opplyst av levende lys slik den fremstod på 1700-tallet. På Confidencen ble scenen, til sammenligning, tent med ekte stearinlys – en vakker og stemningsfull opplevelse.
Deltakerne på reisen kom denne gangen fra Confidencen Ulriksdals slottsteater, Drottningholms slottsteater, Hedemora teater og Vadstena Gamla teater i Sverige; Svenska teatern i Helsingfors, Porin Teatteri og Åbo Svenska Teater i Finland – og selvsagt vi fra Fredrikshalds teater, som også fungerer som koordinator for det nordiske nettverket.
Dagene i Sverige ble finansiert gjennom prosjektmidler som nettverket har fått fra NordPlus, for å gi mulighet til samarbeid og læring på tvers av landegrensene. Vårt prosjekt varer frem til 2027 og gjør at vi vil møtes fysisk ved ytterligere to anledninger, i tillegg til digitale møter imellom med forelesninger og samtaler.
- 1/1
Rekonstruert sceneteppe på Confidencen. Bodil Andersson