PRESSEMELDING: Slepp samlingene fri! (det er vår)

Den 2. mai 2023 slipper Østfoldmuseene samlingen av klær og tilbehør fra Helly Hansen på Digitalt Museum.
"Det er stor grunn til å hevde at dette er verdens største samling med produkter fra Helly Hansen", sier Kommunikasjonsdirektør Bård Alsvik.

Bak slippet ligger det et tålmodig og systematisk arbeid med å registrere, fotografere og digitalisere samlingen.
"Dette er et arbeid som har pågått i flere år, der vi har fått god hjelp av tidligere ansatte i Helly Hansen, ikke bare praktisk, men også med masse kunnskap", sier konservator Bjørg Holsvik.
Nå kan du sitte hjemme i din egen stue, på bussen eller på kafé og bla deg gjennom samlingen. I tillegg kan du besøke utstillingen "Gateplagg fra Helly Hansen" og utvalgte temarom i vårt virtuelle museum.

"Vårens slipp er starten på en rekke tematiske samlingsslipp vi gjøre framover", sier Holsvik. Museenes digitale plattform, Digitalt Museum, satser stort på virtuelle utstillinger framover. «Østfoldmuseene har flere planer i så måte, det er mye å glede seg til", legger Alsvik til.

Det å tilgjengeliggjøre våre samlinger for publikum er ett av Østfoldmuseenes store satsingsområder. Museer generelt har i utstillinger bare mulighet til å vise publikum en brøkdel av det de har i magasinene, men på Digitalt Museum åpner det seg en mulighet for å vise mye mer, og til et stort publikum over hele verden.

Helly Hansen ble grunnlagt i Moss i 1877 av skipskaptein Helly Juell Hansen. Etter noen år på sjøen hadde den unge sjømannen erfart at ullklærne som mange sjøfolk og fiskere brukte, ble våte og tunge når sjøsprøyt og regn skylte over dem. Hjemme på kjøkkenet i Moss prøvde Helly og kona seg fram for å lage et vanntett ytterplagg. Løsningen ble lerretsstoff impregnert med linolje. Dermed var oljeklær oppfunnet.

I 1878 ble klærne prisbelønnet på verdensutstillingen i Paris, og snart laget Helly Hansen i lille Moss også presenninger, brannspann, forklær og annet regntøy. Fra 1920-årene utviklet Helly Hansen stadig nye materialer til utendørs arbeidsklær og fritidsklær, som kunne tåle ekstreme værsituasjoner og ble brukt i blant annet idrett, seiling, fjellklatring, polferder og lignende aktiviteter.

Museum24:Portal - 2024.05.06