I 2021 fyller Borgarsyssel Museum 100 år!

Den 29. juli 1921 ble Borgarsyssel Museum stiftet. Få år tidligere hadde man gravd frem restene etter en gammel kirke fra 1100-tallet, og i dag vet vi at det var St. Nikolas kirke. Rundt ruinen av denne kirken, og i hjertet av det som hadde vært middelalderbyen Borg, skulle det nye museet ligge.

Det var en gruppe frivillige ildsjeler fra Fortidsminneforeningens Sarpsborgavdeling med advokat Bjarne Didriksen i spissen, som kjempet for at det skulle ligge et museum i byen. Museets første bygning ble flyttet fra Snekkenes bruk i Rakkestad, en gård fra 1700-tallet.

Da huset stod ferdig rundt 1764 hadde det et stort og vakkert kjøkken. Deretter ble huset både brukt som sorenskrivergård, leiligheter og skole – og fra 1921 – museum. Da ble kjøkkenet endret, i form av det ble satt opp en vegg, slik at museet kunne få mindre utstillingslokaler for å vise frem samlingen sin.

I anledning hundreårsdagen ønsker vi å kunne tilbakeføre det opprinnelige kjøkkenet i Snekkenes. Vi skal skape opplevelsen av å reise 300 år tilbake i tid, det sanselige 1700-tallet i all sin skrud, der lukt, hørsel, syn og taktile inntrykk blir en stor del av opplevelsen. Deler av kjøkkenet blir også å tilrettelegge for bruk. Tenk når vi kan samles til lefsebakst rundt et 300 år gammelt langbord, med fyr på peisen, omgitt av duften av 1700-tallets krydder.

Denne oppgaven tar vi fatt på med ærefrykt. Vi begynner med å dokumentere kjøkkenet slik det ser ut i dag. Bruk punktene (sirklene) i bildet til å navigere rundt i rommet.