lab1 - Melkeflasker fra Moss Glasværk A/S

Hundedager, solsmak og melk som surner. Vi er midt i hundedagene, og gammel folketro forteller om mangt man ikke må gjøre i denne perioden.

Vi er i hundedagene

Heldigvis er vi mer opplyste, og har bedre forståelse for dette i dag. Hundedagene, også kalt røtmåneden, varer etter vår kalender fra 23. juli til 23. august. Røtmåneden har blitt tolket som tiden hvor ting råtner, men man mener at ordet stammer fra rode, som er det mellomtyske ordet for hund. Navnet hundedagene stammer igjen fra Hundestjernen, også kjent som Sirius, og astronomiske fenomener som knyttet seg til denne stjernens posisjon på himmelen.

Gammel folketro

Naturlig nok er dette ofte den varmeste tiden på året, og i folketroen knyttes værtegn til perioden, men også mye annet. Hunder ble gale og måtte ikke klappes, fluene økte i antall, vepsen ble sint og manetene mange. Uhyggelige myter om lik som flyter opp, og havet som «renser» seg har vært seiglivede.

Sist, men ikke minst, melka ble sur. Å piske krem i denne perioden kunne man bare glemme!

Melkeflaske i klart og farget glass og fløteflaske fra Moss Glasværk A/S. Foto: Trine Gjøsund / Moss by- og industrimuseum.

Solsmak på melken

Et annet fenomen som oppstår ved sol og melk, er solsmak. Dette har man i dag funnet årsaken til. Visstnok inneholder melk ørsmå mengder klorofyll og nedbrytningsstoffer av klorofyll. Stoffene ender opp i melken fordi kua spiser grønt gress. Siden klorofyll er følsomt for lys setter det i gang oksidasjon i melka, og vi får den ubehagelige solsmaken.

Moss Glassverk gikk i sin tid fra over fra å produsere melk i klare flasker til brune. Dette var for å unngå solsmak på melken. Moss by- og industrimuseum har en stor samling fra den nedlagte fabrikken.

Museum24:Portal - 2024.03.19