Gjellestad – mer enn et skipsfunn?

I 2018 ble en verdenssensasjon avdekket i Østfold da arkeologer oppdaget et vikingskip ved Gjellestad i Halden. Østfoldmuseene inviterer nå til en rekke foredrag og arrangementer, der noen av landets ledende eksperter vil dele sin kunnskap om Gjellestadfunnet.

Jellhaugen Lars Gustavsen

Torsdag 29. februar kommer arkeologene Knut Paasche og Lars Gustavsen til Borgarsyssel museum:

Knut Paasche skal fortelle om skipsfunnet på Gjellestad og se det i forhold til andre arkeologiske skipsfunn i Norge. Knut Paasche er arkeolog, forsker og leder for avdeling for Digital arkeologi ved Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU). Han har doktorgrad i arkeologi og er ekspert på et annet kjent vikingskip fra Østfold, nemlig Tuneskipet.

Lars Gustavsen er arkeolog og forsker ved NIKU, og en av de to som i 2018 kjørte georadar på Gjellestad og oppdaget vikingskipet som lå skjult under bakken. Nå skal han komme og fortelle hva som er siste nytt om Gjellestadfunnet: Ved hjelp av georadar har forskerne i løpet av de siste 3 årene undersøkt store arealer på Gjellestad, deriblant også Jellhaugen. Hva har forskerne så langt funnet ut om Jellhaugen og området rundt Gjellestad – og hva kan funnene på Gjellestad gi oss av ny arkeologisk kunnskap?

Etter foredragene vil Knut Paasche og Lars Gustavsen samtale med Østfoldmuseenes formidler Jann-Erik Johansen om Gjellestadfunnet og det kan fortelle oss om jernalder og vikingtid i Østfold.

Vi har lagt stor vekt på å tilrettelegge for alle, uavhengig av behov, og på nettsidene våre finner du mer informasjon om universell tilrettelegging. https://ostfoldmuseene.no/borgarsyssel/tilgjengelighet

For de som kommer med bil, har vi gode parkeringsmuligheter i kort gangavstand av museet, hvor det også er mulig å lade elbil.

Museum24:Portal - 2024.06.11