Gjennom gårdens historie har mange stilarter eksistert, alt fra barokken, gjennom rokokko, til klassismen og opp til i dag.
Selv om gårdens moteskiftninger er uensartet, kan det motsatte si om gårdens eierhistorie. Familien Chrystie har dominert Torderøds historie, og er således de som har satt sitt preg på gården.
Bygningens opprinnelses år dateres til 1758-60, og skulle bla. brukes som lystgård i sommerperiodene. Da huset stod nytt var rokokkoen i anmarsj, men vi ser allikevel at Torderød idag bærer preg av barokken. Mansardtaket er typisk for barokken, men det skal jo sies at europeiske impulser kom senere til Norge, og moten ble en stund holdt ved hevd samtidig som man arbeidet med nye stilidealer.
Torderød er et typisk herskapshus, og ligger flott til i et kulturmiljø på Jeløy som er preget av et vakkert hageanlegg med alleer, utsikt utover fjorden og en majestetisk plassering. Kan dere se for dere hvordan dette var på 1700-tallet? Og er den endret fra 1700-tallet til i dag i eksteriør og interiør for å følge de europeiske impulsene?
Vi vet at bygningen skal ha vært selve sentrum for mossesosieteten altså måtte eksteriør og interiør være deretter. I første etasje finner vi rom som Havestuen/ballsalen, den hvite salong og skotteværelset som alle innehar alderdommelige verdifulle preg. Disse rommene skal få stå slik de er i dag, mens det er annen etasje som blir interessant i vårt tilfelle og med restaureringen av Torderød. Moss kommune har engasjert malerikonservator Jon Brænne i arbeidet med å avdekke tapeter, farger og strukturer i bygningen, og dette er virkelig spennende saker!
I annen etasje blir vegger revet, dører gjenfunnet, originaltapet avdekket, og tidligere farger eksponert via fargetrapper som viser malingslag bakover i tiden.