Er du interessert i design, antikviteter og brukskunst, er dette stedet å besøke.
Haldenkeramikk og Østfoldmuseene presenterer keramikk og porselen som viser ulike teknikker, motiver og design som har påvirket verden, Norden og Halden gjennom århundrene. Vi legger vekt på 1700- og 1900-tallet.
Hvordan har man formgitt leiren i Kina, Sverige og Norge?
Hvordan har folk bestilt, inspirert og importert design på tvers av tid og landegrenser?
OM UTSTILLINGEN
Inspirasjon fra Østen
Den ene utstillingen i Keramikksommer viser originalt 1700-talls porselen fra Kina og Norden i den flotte ballsalen på Rød Herregård. Lars Sjöberg, tidligere kurator ved Nationalmuseum Stockholm, har samlet utallige gjenstander fra 1700-tallet i Sverige. Til utstillingen har vi i samarbeid med ham plukket ut en mengde porselen, og noen tekstiler og møbler, fra Sjöbergs samlinger.
Gjenstandene viser hvordan vi i Norden ble inspirert av motiver og dekor fra Østen, og brukte dem i vårt interiør. Utstillingen speiler dekor og gjenstander som befinner seg i resten av hovedbygget på Rød Herregård, etter familiene Tank og Ankers tid, for eksempel gjenstander fra Herrebøe Fajansefabrikk i Halden, kineserier (malt dekor) på veggene og et engelsk porselensservise med kinesisk dekor i spisestuen. Slik peker den nye utstillingen på felles strømninger i mote og industri på tvers av grensene i Norden og i verden.
Hele verden i Halden
I herregårdens fjøsbygg ligger Galleri Rød og Herregårdskafeen. I galleriet stiller Haldens keramikkforening i samme sommerperiode ut gjenstander fra deres store samling av lokalprodusert keramikk fra ulike tiår på 1900-tallet. Det har vært minst fjorten keramikkverksteder i drift i Halden, og produksjonen var størst på 1950-tallet. Produktene ble eksportert til utlandet, og designere, ingeniører og kjemikere fra hele Europa bisto i produksjonen i Halden. Men denne lokale industri- og kulturhistorien har vært forholdsvis ukjent - også blant haldensere.
Utstillingen i Galleri Rød vil vise bredden av gjenstander som ble produsert i byen, og verdien i at Halden som grenseby kunne hente designere og dermed også dekorteknikk fra utlandet.
Knutepunkt på Rød
Til sammen viser de to utstillingene en viktig del av vår kultur- og industrihistorie lokalt og internasjonalt i de historiske rammene som Rød Herregård utgjør – en gård som har vært byens knutepunkt for nettopp industriledelse og kulturforbruk i århundrer.